sebesar zarah sekalipun.

|
Aku nampak beberape orang indon menyeberang jalan , lagi sikit nak di langgar pakcik aku dengan kereta. Sembilan nyawa agaknya indon nih? hari jumaat. pegi ke masjid ? mungkin ? sape tahu , kalau dah jinjing sejadah kat tangan , singkap kain pelikat , pegi mane lagi ye dok ? times square ? kahkah~

okay langsung terbukak ceghite  , pakcik aku sebut pasal nih. .

" setiap langkah yang diambil untuk ke masjid , menunaikan solat , ada ganjaran pahala bagi nya "

mendalam tak  ? pahala yang senang senang je dapat , tapi dgn iktikad lah  , niat yg kukuh kemasjid untuk menunaikan ibadah , bukan borak kosong , borak pasal politik kapitalisma liberal tuh semua.
so aku teringat lah kisah mase kuliah maghrib mase aku kat kampung

so nak di jadikan cerite , ade kuliah maghrib yang di kendalikan oleh ustaz mane tah , aku dah lupe name ustaz tuh,

semasa diceritakan tentang pahala berjalan kaki ke surau ni lah.Aku teruje je dengar yelah , pahala tetap dikira walaupu baru berniat membuat perkara baik , dan perkara jahat tetap juga di hitung walaupun sekecil zarah sekalipun.

Dalam seronok seronok ustaz bercerita , ade lak seorang mamat bijak pandai dari lagaknya aku tengok lah , dengan baju melayu lengan sinsing! nampak jam rolex tiruan. bergaya habis. Bertanya lah si pemuda tuh kepada ustaz tadi , 

" zaman sekarang mane ade orang pegi solat jalan kaki ustaz , semua naik kenderaan je lah , cemana  malaikat nak kira pahala , kalau jalan kaki senang lah nak kira , ustaz ? " sambil bertanya sambil gelak sinis , ingat beliau dah menanyakan satu soalan yang amat susah di jawab. 

PADAHAL. .

Ustaz tuh membidas balik 
" Awak ingat malaikat bodoh ke ? "

ustaz tuh pun malas nak hujah panjang panjang , bukan lawan die pemuda tuh nak berdebat , dari pandangan aku lah.

Terkedu pemuda berlagak tuh , aku pun nak tergelak  tapi muka pura pura serious. terkentut aku , terus batal air wuduk. ciskek.

kalau dah sempit pemikiran korang , jangan di sempitkan jugak pemikiran orang lain .
HAHA

tuh je nak ceghite , sambung kerja tolong makcik aku kupas kentang, leceh betul.

salam.

P/s : ustaz tuh lah pakcik aku sebenarnya , haha

0 KRITIKAN SOSIAL:

Post a Comment