Monday, August 16, 2010

KESEDARAN DIRI 2010~

Mengulang kaji , belajar , revision! itu lah bait bait perkataan yang sering keluar dari mulut emak aku yang selalu terngiang ngiang kat telinge aku yang comel lagi mulus  nih!.Sebab dah selalu di bebel mak aku , sume yang keluar dari mulut mak aku pon dah macam bunyi lagu siti nurhaliza dah di telinga nih. Aku sebagai anak yang tua dan sulung nih memang berat tanggungjawab nye ,berat nye itu boleh di umpama meletak 10 orang juara bina badan kat bahu aku! fulaweyh! tak patah 'spinal cord' kau , tapi takpe takdir nih akan aku galas dengan penuh rase bangga dan aku akan buat yang terbaik hingga mak bapak aku tak rase menyesal membela dan mendidik aku dari aku tak pandai cebuk berak sampai aku dah pandai flash berak. senang cite sejak kecil lah.



Aku dulu aku pena ah try ulang kaji pkol 3, 4 pagi! atas tips dan panduan kawan kawan, dan aku pun try lah sebab siang busy ngan aktiviti yang penuh dengan seni bersame geng seperti   main basketball ,  kacau anak dara orang lah ,racing dengan penjual putu mayam dan bermacam macam lagi perkare perkare yang anak muda yang gila buas dan cinta akan kedamaian cam aku nih selalu buat.




Berbalik kepade tadi , sebab aku belajar pada waktu pagi nih , lagi lagi kalau subject  math!  memang masuk seyh  , lancar je kalau aku belajar math di waktu pagi nih , kalau kat sekolah, wa cakap lu....macam angin jer ape yang cikgu cakap! stress ouh tak faham ape yang cikgu terang kan ,lagi lagi kalau di tanye "faham ,murid murid?" aku pon jawab dengan berat hati  .."faham cikgu". sedangkan aku tak faham,,,,,dan aku buat buat lah faham ,memang tak masuk ape cikgu math aku ajar ,baik mase aku form 4 atau form 5 sekarang nih!
tak tau lah care pengajaran  dier , atau aku memang bebal nak mampus pasal  math nih. Tapi setau aku lah , aku takde  masalah pendengaran , sel sel otak aku masih banyak dan lancar berfikir! cume penglihatan lah ade masalah sikit , tapi takpe boleh di bantu dengan pemakaian cermin mate aku nih.



Tapi di sebabkan aku mengulang kaji waktu pagi nih , keesokannya kat sekola mesti aku tersengguk sengguk macam ayam  kais nak makan pada waktu pagi .Semua  subject aku tak faham dan jadi tak focus sebab mengantuk tahap gaban. so aku tak teruskan lah aktiviti mengulangkaji pada waktu pagi nih. Bukan cara belajar nih tak berkesan tapi aku yang tak pandai mengurus kan hidup aku yang kelam kabut nih dan cara nih maybe tak sesuai dengan aku. Kalau  lah sehari ade 50 jam ? aku rase mesti ramai yang berharap macam  yang aku harap kan nih, tapi aku rase itu pon tak cukup ,manusia kan tak pernah kenal erti bersyukur!




*Pesan aku ,uruskan lah waktu korang  dengan sebaik baik nyer. sebab mase tak bole berputar kembali weyh!





No comments:

Post a Comment