Tuesday, November 2, 2010

TOPENG - BERTOPENG

Yaaaa! Abang Din kembali . . . . 

penah dengar perkataan bermuka muka ? bertopeng ? talam dua muka ? dan yang same tempat lahir dengannya. . . ?

HIPOKRIT penah dengar?. . .  rasanya mesti penah kan.

sekarang itu yang saya rasa , hipokrit kepada diri sendiri , hipokrit kepada rakan rakan , kepada keluarga.

aku malas lah , aku perhati kan je suasana , persekitaran aku sekarang . . . di cemari busuk hati , ishk! , kawan kawan pun nak buat camnih , semoga kawan kawan aku nih dapat sinar hidayah. . . . aku malas nak tegor  kang cakap busy body , tak tegor makin menjadi jadi. haih! masalah kau , kau  settle lah sendiri. . . . 

ganggu aku nak belajar lah , SPM dah dekat kau orang nih takda kesedaran ke? kang nak menyesal dah terlambat

biar saya jelaskan , hipokrit itu adalah . . . orang yang berpura pura baik  , depan orang. . .  tapi sebenarnya ada niat jahat. Atau buruk sangka. . . .atau buat-buat  baik tapi dalan hati sebenarnya tak suka.

atau pun in ENGLISH! a person who pretends to have virtues, moral or religiousbeliefs, principles, etc., that he or she does not actuallypossess, espicially . a person whose actions believe stated beliefs. 

 Mesti korang pernah jumpa orang camtu kan?

tak carik jauh jauh , orang tengah tulis post nih pon hipokrit , buat ape malu mengaku  , aku buka nya perfect pun , tak semua orang perfect.

 Kita selalu rasa menyampah , rase nak sepak sepak je orang yang , hipokrit kat kita…kita gitau orang lain kita mengadu kat orang lain . Cehh! oran tuh je lah jahat , orang tuh je lah , orang tu lah , ini lah . . . . Cerita pasal keburukan orang lain kepada kawan kawan, dan compare diri dengan mengatakan “kalo aku jadi dia aku takkan buat camni camtu” atau " aku lagi bagus lah  " . Kadang-kadang  kita rasa diri kita lagi bagus daripada mangsa umpatan tersebut. . .  riak tak baik!

haih. . . . 

kita pun dah jadi hipokrit camtuh , dalam sedar tak sedar. . . . so! baik diam kan diri. . . 
masalah takde , dosa tak buat.

so jangan bajet bagus , bajet ilmu , bajet mufti sini , mufti sana , ustaz sini , ustaz sana. . .  nasihat orang tengok diri dulu ,   ilmu baru cetek kaki , tappi menegur orang macam dah sampai tinggi bumi , aku pun tak bagus sangat , sekadar mengingatkan.

TAPI. . . . kalau 

kau nampak aku macam bagus ? aku peduli ape  ,  haih! lantak kau lah eyh , aku tak kacau kau pun.

kalau ade masalah perlu ke luahkan? luahkan kat sape? atau perlu ke pendam je? kang pendam pendam melarat lak eyh. . . 

BAGI aku. . . 

luahkan pada saluran yang betul !

kalau  masalah tuh berat sangat jangan pendam. . . 

So , kesimpulannya kawan kawan  , setiap manusia tidak boleh lari daripada sifat hipokrit! Kadang kadang kita tak sedar kita ter-jadi hipokrit. . . oleh itu. . . . hati hati sikit bila panggil orang lain hipokrit. Cermin diri tu dulu. Tapi kalo nak panggil gak takde sape halang , aku sape nak halang korang kan? haha. Sekadar nak lepas geram lantak la apa ko nak kata. sebab aku pun macam tuh  jugak. Aku panggil orang hipokrit dengan kesedaran aku ni hipokrit jugak  , hahahaha

asal ak boleh lak melalut malam malam nih ? dah -dah aku patut berhenti sekarang. . . . .

chow everybody.Salam.

* GRADUATION DAY di tangguh kan /tukar tarikh? alahai. macam macam.


YEAAAAHHH!!!!!



No comments:

Post a Comment